צפיפות מילות מפתח
מה האחוז הנכון?
צפיפות מילות מפתח
מה האחוז הנכון?
ביטויי מפתח הם ביטויים פופולאריים שגולשים משתמשים בהם לאיתור מוצרים ושירותים. הם נמדדים בדרך כלל על פי היקף חיפושים חודשי ו/או השלמות אוטומטיות של מנועי החיפוש (ומהווים נגזרת של מחקר מילות מפתח).
למשל, “צימרים בצפון” בענף התיירות הכפרית, “מנעולן חירום” בתחום הפריצה או “מעצבת שמלות כלה” בעונת החתונות. למרות שבשנים האחרונות חלה ירידה מסוימת ביוקרתם, מקדמי אתרים רבים עוסקים במונח צפיפות מילות מפתח (Keyword Density) כשהם מזמינים כתיבת תוכן. כלומר, כמות הפעמים שביטויי מופיע בטקסט או באתר אינטרנט.
רגע מה? פשוט. טקסט שאתם קוראים עכשיו, הביטוי “צפיפות מילות מפתח” מופיע בשיעור של כ-3.7% (הסבר בהמשך, לא לדאוג!). לא אחת, הדרישה לצפיפות מילות מפתח מאפיינת כתיבת מאמרים לקידום אתרים אך הדברים מוצאים ביטוי גם בטקסטים אחרים כמו תכנים שיווקיים, עמודים ראשיים, קטגוריות, תיאורי מוצרים וכו’ וכו’.
בחברת תוכן בוטיק, המספקת מזה כ-15 שנה שירותים איכותיים גם לחברות קידום אתרים (ממקדמים חדשים ועד לחברות המובילות בישראל) וגם ללקוחות קצה (בעלי עסקים), אנו יודעים שכל תוכן צריך להתכתב בצורה כזו או אחרת עם גוגל. אי לכך ובהתאם לזאת מתייחסים גם להיבטים של שכיחות וצפיפות מילות מפתח.
צפיפות מילות מפתח – מה האחוז הנכון?
אחד המיתוסים הגדולים בעולם קידום האתרים הוא התחקות אחר האחוז המושלם של צפיפות ביטויי מפתח במאמר. בעבר הטכניקה הייתה בבחינת “כל המרבה הרי הוא משובח”, ובעברית – כמה שיותר, יותר טוב. כפועל יוצא מכך, עלו לאוויר מאמרים לקידום אתרים אשר ביטויי המפתח הופיעו בהם אין ספור פעמים.
הדבר פגע כמובן באיכות התוכן וכותבים השקיעו את מירב מאמציהם בדחיסת ביטויי מפתח באופן לא פרופורציונאלי. הימים האלה חלפו להם. גוגל, אשר מבקשת להיות רלבנטית ואיכותית, יצאה למאבק חסר פשרות בתכני הספאם הללו וכל העדכונים האחרונים של האלגוריתם שלה התמקדו בנושא הזה בצורה כזו או אחרת.
השלב הבא היה ירידה לאחוזים בודדים בלבד והרשת התמלאה בוויכוחים אודות האחוז הנכון. לרוב, התשובות נעו בין 1%-4%, אבל כמובן שאיש לא ידע את התשובה האמיתית. טכניקה זו נחשבה לפופולארית במשך תקופה ארוכה אך כמו כל דבר טוב, גם זמנה הגיע.
כיום, תודה לאל, המגמה היא אחרת לחלוטין. השיטה השולטת בכיפה היא כתיבת תוכן איכותי ללא השקעה בצפיפות מילות מפתח ועם תשומת לב להיבטים אחרים כמו הטעמה נכונה של מספר ווריאציות של הביטוי, שילוב ביטויי זנב ארוך, שילוב ביטויים קשורים/חופפים (למשל “נפח מנוע” במאמר העוסק ברכב משפחתי) ובעיקר – ערך מוסף לגולשים.
איך בכל זאת מודדים צפיפות מילות מפתח?
למרות שהעיקרון המוביל מבחינת טקסטים לאתרי אינטרנט הוא כתיבת תוכן איכותי, כדאי בכל זאת לדעת כיצד לחשב צפיפות ביטויי מפתח. זאת, הן משום שעדיין יש לצפיפות כוח, והן מכיוון שלעיתים הטקסטים שאתם מקבלים מכותבים חיצוניים עומדים בסטנדרטים של פעם. כלומר, צפופים מדי.
השיטה לחישוב מילות מפתח היא כדלקמן. יש להכפיל ב-100 את מספר ההופעות של הביטוי במאמר, ולחלק את התוצאה במס’ המילים בטקסט. הספירה כוללת גם את כמות הפעמים שביטויי המפתח מופיעים בכותרת הראשית ובכותרות המשנה. מבולבלים? הנה דוגמאות.
אם בטקסט של 450 מילים ביטוי המפתח מופיע 20 פעמים, צפיפותו היא כ-4.4% (20 כפול 100 לחלק ל-450). יודגש כי חישוב צפיפות נעשה בהתאם לאורך הביטוי הרלבנטי. למשל, כאשר הביטוי הוא בן שלוש מילים (“צימרים יוקרתיים בצפון”), והוא מופיע 5 פעמים בטקסט של 350 מילים, הצפיפות הרלבנטית היא 4.28% (5 כפול 3 כפול 100 לחלק ל-350).
למרות הירידה בערכו, פרמטר הצפיפות עדיין רלבנטי
צפיפות מילות מפתח הוא עדיין פרמטר שניתן להתייחס אליו שכן ללא הופעה כלל של ביטויים רלבנטיים מנועי החיפוש יתקשו לקטלג את הטקסט ולהציגו בפני הגולשים. יש להכיר גם את נושא הפריסה של הביטויים לאורך המאמר ולהימנע ממצבים של הופעה באזורים ספציפיים בלבד.
בנוסף, יש מקומות שבהם ביטויי המפתח חשובים במיוחד כמו כותרות, כותרות משנה, תיאורי מטה (Meta Description), כותרות מטה (Meta Title), תחילת גוף המאמר (לפחות פעם אחת בפסקה הראשונה), סיום המאמר (לפחות פעם אחת בפסקה האחרונה), תחת הדגשה (Bold), תיאור תמונות, תיאור קטעי ווידאו וכמובן בתפריטים ראשיים באתר.
לסיכום, התמקדו בגולשים
העיקרון המרכזי והחשוב ביותר מבחינת קידום אתרים ונוכחות ווירטואלית הוא כתיבת תוכן איכותי. מנועי החיפוש של גוגל מתוחכמים דיו והם מסוגלים לאתר תכנים ולקשר אותם לנישות ספציפיות ונושאים ממוקדים.
יש להשקיע את מירב המאמצים ביצירת תכנים איכותיים ורלבנטיים לגולשים. טקסטים שניתן להפיק מהם תועלת והם מתאימים לשיתוף ברשתות חברתיות. באשר לכל הנושא של צפיפות מילות מפתח, אל תחששו אם אתם מרגישים שהביטויים לא מופיעים מספיק פעמים במאמר.
ככל שהם מופיעים במידה סבירה (ואפילו במידה מועטה) אך הטקסט קריא ואיכותי, אין לכם מה לדאוג. המילים הטובות כבר תעשנה את העבודה.