כתבות שיווקיות

האפקטיביות שבתוכן

כתיבת כתבה שיווקית

האפקטיביות שבתוכן

כתבות שיווקיות הן מהכלים החזקים והאפקטיביים ביותר בשיווק ועם ריבוי הפלטפורמות הקיימות (און-ליין ואוף-ליין) הן נהנות מפופולריות רבה. אולם מכיוון שהקוראים, כלומר הלקוחות הפוטנצאליים, הפכו בשנים האחרונות להרבה יותר בעלי מודעות מבעבר, כתבה שיווקית חייבת להיות חכמה, אינטליגנטית, מדויקת, מוקפדת ואיכותית

תוכן בוטיק, המספקת לכם שירותי כתיבת כתבות שיווקיות מזה כ-15 שנה, מתמחה בכך בכל תחום ותחום. אנחנו עובדים עם שחקנים בכל סדר גודל ויודעים לייצר גם כתבה שיווקית ללקוח קטן בתחילת דרכו וגם כתבת יח"צ לתאגידי ענק וחברות ציבוריות. הביקוש הוא כמובן גדול והנה כמה מספרים מעניינים לגבי כתיבת כתבות שיווקיות באינטרנט:

0
כ-300 כתבות שיווקיות מתפרסמות בכל רבעון באתרי החדשות
% 0
כ-80% מהכתבות השיווקיות מופיעות בעמוד הבית של האתר
% 0
כ-42% מהקוראים רואים בכתבות השיווקיות תוכן מקצועי
% 0
כ-55% מהכתבות השיווקיות מפורסמות על ידי גורמים מסחריים

תוכן בוטיק משרתת לקוחות קצה ומשרדי פרסום. הכתבות השיווקיות שלנו מתפרסמות בכל סוגי המדיה הקיימים – אתרי אינטרנט, מגזינים, עיתונות כתובה, ניוזלטרים ועוד. אז איך זה עובד, למה איתנו וגם כמה טיפים למי שרוצה להתקדם עצמאית? בבקשה. 

כתיבת כתבה שיווקית – איך זה עובד?

כתבה שיווקית היא המוצר הסופי וככל שתהליך העבודה שמאחוריה הוא מקצועי יותר, כך הערך שלה יהיה בהתאם. לא רק לעסק שמעוניין בפרסום אלא גם – חשוב לא פחות – ללקוחות הקצה הרלבנטיים. בחברת תוכן בוטיק צברנו מספיק ניסיון בתחום בכדי להמליץ רק על תהליך כתיבה שנגזר מתוך פגישות פרונטליות. להלן עיקרי הצעדים בכל כתיבת כתבת יח"צ בתשלום:

  1. דוגמאות כתיבה – התרשמות הלקוח מדוגמאות כתיבה של תכנים בתחום עיסוקו. בחברת תוכן בוטיק, בזכות עבודה מול כ-600 לקוחות (ישירים ועקיפים) במשך כ-15 שנה אנחנו נציג לכם מיד דוגמאות קונקרטיות וממוקדות. 
  2. הגדרת קהל היעד – כתבה שיווקית יכולה להיות בסגנון מיתוגי ("חברה X חילקה 500 מנות מזון לחג") או לפנות לקהל יעד ספציפי עם שירות או מוצר ("חברה X משנה את מה שחשבתם על מלונות בפאריז"). כך או כך צריך להגדיר את קהל היעד ולדעת לכוון את התוכן. בשלב זה צריך שהכותב והעסק יעבדו ביחד ויכוונו גם לקהל ספציפי וגם לצרכים שלו באופן מדויק. 
  3. בירור מספרים ונתונים – כתבה שיווקית עוצמתית תהיה מגובה תמיד במספרים. כמו שראיתם בטקסט הזה, כשהצפנו את הנתונים שנלקחו ממחקר של אחת מחברות התקשורת הגדולות בישראל. במקרים מסוימים העסק יכול לספק את המספרים ובמקרים אחרים הכותב יעשה את זה בשבילו. 
  4. בניית ההירככיה של הכתבה – לפני שנכנסים לכתיבה יש לבנות את ההיררכיה של הכתבה מבחינת פתיחה, הגדרת "הבעיה", הצגת הפתרון, דוגמאות וסיכום. ככל שההיררכיה תסודר מראש כך הכתבה תהיה יותר ממוקדת ופחות מפוזרת. בקיצור, התוכן השיווקי יהיה "תכל'ס" ולא מסתובב סחור-וסחור. 
  5. כתיבת הכתבה – השלב המרכזי מתחיל. כתיבת הכתבה נעשית בהתאם לכל תהליך האפיון שבוצע והטקסט הסופי מוגש לעסק לאישור, דיוקים וכיוונונים.  

התהליך שהוצג כאן מבטא צעדים מרכזיים שמאפיינים כמעט כל כתיבת כתבה שיווקית. ישנם מקרים שבהם הדרך תהיה קצרה או ארוכה יותר אבל אלה בסופו של היום עיקרי הדברים. בחברת תוכן בוטיק אנחנו מקפידים על סטנדרטים מחמירים בכל שלב ושלב בכדי לוודא שהתוצר הסופי – הכתבה השיווקית – באמת יספק את הערך לעסק ולקוחותיו.  

הכוח שבכותרת

הצלחתה של כתבה שיווקית נמדד פעמים רבות בכותרת ובפסקת הפתיחה. מבחינת הכותרת עליה להיות גם מניעה לפעולה וגם רלבנטית לטקסט. ישנן לא מעט דרכים לעשות את זה. לדוגמה, פעמים רבות נהוג להכניס בכותרת ציטוט מעניין (ואפילו קצת "פרובוקטיבי") ובטקסט עצמו למקם את התוכן המדובר בחלק האחרון של הטקסט. כך ניתן די בקלות לגרום לקורא להיכנס לכתבה ולחפש את המקור של הציטוט ו/או את ההקשר.
בכל הנוגע לפתיחה, רצוי מאד להשקיע בה מחשבה שכן הניסיון מלמד שרבים מהקוראים יקבלו החלטה לגבי המשך התוכן על פי העניין שהם ימצאו בפסקה הראשונה.

איך בודקים האם הכתבה השיווקית "עמדה במשימתה"? ישנן מספר דרכים. ראשית, בפלטפורמות רבות קיימת לעסק אפשרות ממשית לבקש נתונים אמפיריים לגבי צפייה בכתבה (כמו לדוגמה באתר האינטרנט הפרטי של העסק באמצעות גוגל-אנליטיקס או על ידי מחלקת שיווק התוכן של האתר המפרסם). במקרים אחרים המפרסם יכול גם לבקש להכניס ממש טופס אינטראקטיבי ליצירת קשר. אופציה טובה נוספת היא כמובן לעקוב אחר הצלחת השירות/המוצר בהתאם למועד פרסום הכתבה (אם כי מדובר כבר במעקב פחות "כמותי"). לסיכום, הנה כמה כללים שכדאי ליישם בכל כתבה שיווקית (בין אם אתם כותבים לבד ובין אם בעזרת כותב תוכן מקצועי):

  • עריכה והגהה – אל תתפשרו על האותיות הקטנות. קראו את הכתבה מספר פעמים בכדי לוודא שאין בה שגיאות כתיבה, טעויות הקלדה או בעיות תחביר.
  • שלבו מספרים ונתונים – נסו לשלב מספרים ונתונים בכתבה ועשו זאת במידה. יותר מדי מספרים עלולים לייצר ריחוק. בחרו גם את הנתונים הרלבנטיים ביותר ללקוחות שנמנים עם קהלי היעד. 
  • שמרו על הכתבה "על זמנית" – אם הכתבה עומדת להתפרסם ברשת אתם רוצים שהיא תהיה רלבנטית גם עוד שנה קדימה. הקפידו על כך שהיא תהיה "על זמנית" ואל תתייחסו לאירוע ספציפי בזמן ספציפי. ניקח למשל כתיבת כתבה שיווקית לבנק בנוגע למשכנתאות. במקום לכתוב "ברבעון הראשון של 2023 נלקחו בישראל משכנתאות ב-X מיליארד שקלים", כדאי לכתוב "מדי שנה נלקחות בישראל משכנתאות בסכום של X מיליארד שקלים". 
  • נסו לשלב דוגמאות – דוגמאות וסיפורים מהשטח מחזקים מאד את הכתבה. למשל, אם אתם כותבים כתבה על מכונית היברידית חדשה שמגיעה לישראל אפשר לתת דוגמה ל"דוד שנוסע בכל יום 80 ק"מ וחוסך בזכות הרכב ההיברידי כ-% מהוצאות הדלק שלו". 
  • אל תכתבו תוכן ארוך מדי – מכירים את התחושה הזו שאתם נכנסים לתוכן שמעניין אתכם באתר אינטרנט אבל גלילה למטה מגלה שתצטרכו לגמוע "מגילה" (שלא נאמר, "חפירה") לא קטנה? מכירים את הירידה במוטיבציה בעקבות "הגילוי" הזה? אל תפלו בפח. בכל כתיבת כתבה שיווקית כדאי להיות כמה שיותר ממוקדים. Less is More. רוצים בכל זאת כתבה ארוכה? נסו לפצל אותה עם דוגמאות, שאלות ותשובות, מקרי בוחן, לוחות זמנים כרונולוגיים וכדומה. 
  • דברו בגובה העיניים (של הלקוחות שלכם) – כתיבת כתבת יח"צ צריכה להיות בסטנדרטים גבוהים אבל רצוי לשמור על תוכן "בגובה העיניים" (או מקסימום, ס"מ אחד בלבד מעל גובה עיניים). כתבות בניסוחים מתחכמים מייצרות התנגדות ולעתים אפילו "יציאה מהשפה העברית התקנית" עשויה לייצר חיבור.  

לסיכום, כתיבת כתבה שיווקית נעשית במסגרת קמפיין שמושקעים בו בד"כ סכום לא מבוטלים. על מנת למקסם את הנוכחות שלכם עם התוכן השיווקי רצוי בהחלט לפנות לכותבים מקצועיים שילוו אתכם. בחברת תוכן בוטיק נשמח להיות הכותבים האלה :).