כתיבת תוכן למגזר הדתי
5 דברים שחייבים לדעת
כתיבת תוכן למגזר הדתי
5 כללים שחייבים לדעת
המגזר הדתי הוא הרבה יותר מסקטור צדדי או קהל נישתי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-13.9% מהציבור מגדירים את עצמם דתיים-מסורתיים, כ-10.7% הם דתיים וכ-10.5% חרדים. בקיצור, מדובר ביותר משליש מהציבור היהודי בישראל ובמיליוני לקוחו… סליחה, גולשים פוטנציאליים.
כתיבת תוכן למגזר הדתי היא משימה שכדאי לעשות כמו שצריך ובתוכן בוטיק תקבלו את המענה מא' ועד ת'. תרתי משמע. אנחנו נשענים על ניסיון של כ-15 שנים בעולמות של כתיבת תוכן למגזר הדתי עם מגוון רחב של לקוחות מרוצים.
החל מעסקים שפונים באופן ספציפי למגזר (כמו, למשל, כתיבה שיווקית לאתר שמסייע לבנות שירות לאומי), דרך עסקים בבעלות דתית שיש להם לקוחות מכל המגזרים ועד לעסקים סופר-נישתיים (כמו חברה שמשווקת דגמי תלת ממד של בית המקדש השני).
אז בלי יותר מדי הקדמות מיותרות, גיבשנו לכם רשימה מנצחת של 5 דברים שחייבים (כלומר, שאתם צריכים) לדעת על כתיבת תוכן למגזר הדתי או כתיבה שיווקית למגזר החרדי.
כלל ראשון – כתיבת תוכן למגזר הדתי לא חייבת כותב דתי
אחד הכללים הראשונים לגבי כתיבת תוכן למגזר הדתי היא שאתם ממש (אבל ממש) לא צריכים לחפש בנרות כותב תוכן שהוא גם מוכשר, גם מקצועי וגם דתי/חרדי. חבל על הזמן וחבל על ההתפשרות. כל כותב תוכן בעל ניסיון וידע יכול לספק לכם מענה ובחברת תוכן בוטיק ממתינים לכם כמה מהטובים ביותר מהכותבים בישראל עם לפטופ פתוח.
איך עושים את זה אם הכותב הוא לא (בהכרח) דתי? בדיוק כמו שלא צריך כותב תוכן עם ניסיון בענף הפלסטיק בשביל לכתוב למפעל שמייצר תבניות הזרקה בסין, כך אין חובה שהכותבים שאתם עובדים איתם יהיו דתיים. כותבי תוכן מתמודדים בכל יום עם נושאים מקצועיים ונישתיים. אין פער תרבותי-סגנוני שאי אפשר לגשר עליו עם עבודה צמודה מול בעל העסק או אנשים מטעמו.
יתרה מזו, באינטרנט יש הכל ואנחנו תמיד מתרשמים (ומקבלים השראה במידת הצורך) מאתרי אינטרנט של מתחרים או באותה הנישה. בחברת תוכן בוטיק ניכנס אפילו לקבוצות ברשתות חברתיות בשביל ללמוד את השיח. למשל, אם אנחנו כותבים תוכן על אתרי נופש למגזר החרדי, נעשה "סיור ווירטואלי" בקבוצות פייסבוק ואינסטרגם שמציעות ביטויים כמו "אירוח למגזר החרדי", "אירוח כשר", "אטרקציות לבין הזמנים" וכדומה.
כלל שני – יש הבדל בין אתרים "דתיים" לאתרים בבעלות דתית
כשאנחנו מדברים על כתיבת תוכן למגזר החרדי או כתיבה שיווקית למגזר הדתי, אנחנו צריכים להבדיל בין שני סוגים של אתרים:
- אתרים "דתיים" – אתרים שפונים ישירות למגזר הדתי (כמו שירותי הסעות למערת המכפלה).
- אתרים בבעלות דתית שפונים למגזר הכללי – כל אתר אינטרנט שרק נמצא בבעלות דתית.
ההבדל בין שני הסוגים הללו הוא ברור. אתרים מהסוג הראשון צריכים לא רק להיכתב באלגנטיות אלא גם לפנות לקהל הדתי או החרדי בשפתו, ואילו אתרים מהטייפקאסט השני הם אתרים "רגילים" לכל דבר ועניין (עם כוכבית, שכן במידה שבעל העסק הוא אדם דתי, יכול מאד להיות שהוא ירצה לשמור על נוסח מסוים).
כשאנחנו נדרשים לכתוב תוכן "לאתרים דתיים" מהקטגוריה הראשונה, המשימה שעומדת בפנינו היא כפולה. עלינו גם להבין את המוצר/השירות המוצע וגם את השפה שבה נגיש את התוכן לקורא/לגולש.
למשל:
- אם אנחנו מדברים על כתיבה שיווקית למגזר החרדי והדתי לגבי אולם אירועים עם כשרות מהודרת, נדגש להדגיש את זה אבל מבלי לוותר על הטאצ' של החוויה: "המטבח שלנו הוא סמל לאיכות בלתי מתפשרת ומציע פתרון מקיף לכל סוגי הכשרויות ברמת מהדרין מן המהדרין, תוך הקפדה על רמת ביצוע גבוהה במיוחד".
- תוכן על ספר חדש בתחום החינוך שפונה לראשי ישיבות, ר"מים, משגיחים או מלמדים, וינוסח בהתאם: "הספר החדש והמומלץ הגיע סוף סוף למדפים, מושקע ומוקפד עד לפרטים הקטנים ביותר, הן בתכנים והן באיכות השפה. אנו משוכנעים שתמצאו בו כלי עזר משמעותי שיתרום רבות לעשייה החינוכית שלכם".
כלל שלישי – שימוש במושגים מעולם התורה והאמונה? רק אם אתם יודעים לעשות את זה
כתיבת תוכןג למגזר הדתי או כתיבה שיווקית למגזר החרדי יכולות בהחלט להיות "מתובלות" במידה עם מושגים מעולמות האמונה והתורה. מצד שני, צריך לעשות זאת במשורה ומתוך ידע. כותב תוכן שאיננו דתי או חרדי יתקשה לדבר "בשפה" הנכונה וזה עלול להישמע מאד מאולץ או אפילו שגוי.
אם כותב התוכן מגיע ממגזר אחר, עדיין אפשר לעשות את זה על ידי ראיונות טלפוניים ופרונטליים עם נציגי העסק. כותב עם אוזן רגישה יזהה את הניואנסים בדיבור ואת השפה המיוחדת, וייתן לכך ביטוי בהתאם.
רוצים דוגמה? בבקשה. רק לאחרונה התבקשנו לייצר תוכן שיווקי למגזר החרדי לגבי פרויקט מגורים חדש ביישוב ליד ירושלים. בחלק שדיברנו על המחיר, הוספנו את מילותיו של המשווק "וכבר אמרו חז"ל אין נביא בעירו", זאת לאחר שהוסבר לנו שהביטוי מתאים מאד לתוכן הנכתב.
כלל רביעי – שימו דגש על ערכים של משפחתיות וקהילה
הקהילתיות והמשפחתיות הן אבני יסוד עבור המגזר הדתי/החרדי. המשפחה והקהילה תמיד עומדות במרכז והכל, אבל הכל, סובב סביבן. בין אם מדובר על קהילה עירונית שמתגוררת בצפת או בבני ברק ובין אם על יישוב חרדי או דתי לאומי. מומלץ מאד שבכל כתיבת תוכן למגזר הדתי, הטקסטים יהיו תחת המעטפת הזו של הקהילתיות והמשפחתיות. לדוגמה:
- החנות מנוהלת על ידי בני הדור השלישי, וכמובן שכל העובדים הם בני תורה.
- אנו משווקים כלי מטבח מהודרים ומרהיבים שיהפכו את המפגשים המשפחתיים שלכם בחגים ובכלל לחגיגה אמיתית של אור ושמחה.
כותבי תוכן יצירתיים ומוכשרים, כמו שיש אצלנו בחברת תוכן בוטיק, יידעו לחבר ערכים של משפחתיות וקהילתיות גם לנושאים שאינם בהכרח קשורים או נגזרים מעולמות התוכן הללו.
כלל חמישי – סלנג חרדי? סלנג דתי? יש דבר כזה
לפני שנסיים, איך אפשר מבלי להוסיף קצת הומור. כשאנחנו מדברים על כתיבת תוכן למגזר החרדי או הדתי, כדאי מאד לדעת לשלב באלגנטיות "סלנג מקומי". סלנג זה לא סתם. סלנג זו הדרך הכי טובה (אבל הכי טובה) להגיע ישירות ללב. הנה כמה ביטויים שכדאי להכיר, למשל, בכל הנוגע למגזר החרדי:
- אישה בהריון? מה פתאום! היא "במצב".
- פרלמנט? ממש לא – "כל הצ'ונט יושבים אצל אליק".
- תופס ממנו? אמרו, "אני צריך לשמוע את הדעה של דוד, זה בנאדם שאני אוחז ממנו".
- אתם משלנו? הו לא, תשאלו אם "אתם אנ"ש?".
- בו"ה – ברכה והצלחה, איך אפשר בלי.
- זו"צ – זוג צעיר שחי בעננים ולוקח את כל האוכל מההורים אחרי שהוא מאחר לארוחה.
- להקים משפחה? אם אתה לא "בפקק" ואם ואת כבר "שואלת", אז אפשר להתחיל "פגישות". אוקיי?
בקיצור, אם אתם מחפשים כתיבת תוכן למגזר הדתי או כתיבה שיווקית למגזר החרדי, תוכן בוטיק תשמח לעמוד לשירותכם. עם יותר מ-600 לקוחות ישירים ועקיפים ברזומה, ועם למעלה מ-15 שנות ניסיון, אין אתגר שלא טיפלנו בו.
החל מאתרי אינטרנט שעוסקים בסידורי קבורה לפי ההלכה, דרך תכנים המיועדים לחברת אינטרנט שמקימה אתרים לבתי חב"ד ברחבי העולם וכלה באתרים שפונים לבנות שירות לאומי או חברות שמשווקת שכונות מגורים למגזר החרדי.
צרו עמנו קשר בהקדם ותקבלו מיד דוגמאות כתיבה קונקרטיות בתחום הפעילות הספציפי שלכם. עם יותר מעשור וחצי של פעילות, קשה מאד (כלומר, בלתי אפשרי) להפתיע אותנו. לאחר מכן נקיים שיחה טלפונית או פגישה, נטפל בהצעת מחיר מסודרת ונצא לדרך. הצטרפו ללקוחות הממליצים שלנו.