כתבת תדמית - טיפים
מייצרים תדמית ויח"צ
כתיבת כתבת תדמית
11 טיפים מנצחים
כתבת תדמית היא מהכלים הכי אפקטיביים לייצר מודעות, נראות, נוכחות וכמובן – מוניטין. 90% מהאנשים שיקראו את כתבת התדמית של העסק יזכרו במותג במועד מאוחר יותר, כך מראים מחקרים.
בין אם מדובר על כתבת יח"צ "כללית" לעסק ובין אם על כתבה שיווקית למוצר/לשירות ספציפי, יש כמה דגשים שנכונים לכל טקסט והנה המרכזיים שבהם. כולל דוגמאות מעולות מתוך ניסיון שצברנו עם אלפי (כן, אלפי) כתבות תדמית ברזומה של תוכן בוטיק. אז בואו נתחיל בלי הקדמות מיותרות.
כתבת תדמית עם פתיחה חזקה
הבינו למי אתם כותבים. התאימו את הסגנון, השפה והמסר לציפיות של קהל היעד. שורת הפתיחה שלכם צריכה לתפוס תשומת לב ולקבוע את הטון. פתיחה מושכת תגרום לקוראים להישאר ולקרוא את הכתבה כולה. לפני שאתם מתחילים לכתוב כתבת תדמית על העסק או המוצר, שימו לכם לנגד עיניים את קהלי היעד.
טיפ! תקראו את הפתיחה של הכתבה כמה וכמה פעמים, גם אחרי שכתבתם ואפילו יום לאחר מכן. חשבו, האם זו באמת הפתיחה הכי טובה. משם תמשיכו.
כתבה אחת כמה קהלים
לעתים קרובות יש לכתבה תדמיתית מספר קהלים וצריך לדבר לכולם במקביל. למשל, אם אנחנו עושים כתבת תדמית על משרד עורכי דין בתחום של דיני משפחה, חשוב לזכור שיש לנו גם קוראים וגם קוראות. למשל, הוא רוצה מזונות ילדים נמוכים והיא רוצה לקבל כמה שיותר. אם נכתוב בכתבה רק תכנים שמספרים על כמה שהמזונות צריכים להיות גבוהים אנחנו עלולים לאבד מיד את כל הגברים והמסר ברור.
אחרי שהגדרתם את קהלי היעד של כתבת התדמית, דרגו אותם לפי סדר עדיפויות ועל פי זה תרכיבו את "המפרט" של הכתבה. נחזור שוב לדוגמה של משרד עורכי הדין לדיני משפחה. ייתכן בהחלט שהתמהיל הנכון יהיה 60% נושאים שקשורים לגירושין, 20% ירושות וצוואות ו-20% תוכן כללי (למשל, לשון הרע במשפחה או פירוק עסק משפחתי).
דברו בקול אחיד
חשוב בכל כתבת תדמית לשמור על "טון אחיד" לאורך כל הטקסט ולא להתפזר עם כמה וכמה "צבעי קול". למשל, אם אתם כותבים את הכתבה ברמה מקצועית גבוהה מאד, כולל מונחים שמיועדים למיטיבי לכת בלבד, אל תרדו באזורים אחרים לתכנים שרלבנטיים למתחילים.
הנה, למשל, שתי פסקאות שמדברות על כתבת תדמית לחברה העוסקת בקידום אתרים. פסקה אחת, מקצועית, מכוונת לחברות קידום שצריכות חיזוק חיצוני, ופסקה שנייה פונה לבעלי עסקים שצריכים את השירות ישירות.
- פסקה מקצועית – "אנו מתמחים בשירותי SEO מתקדמים, הכוללים אופטימיזציה של ROI, ניתוח יחסי המרה, שימוש מובחן בטכניקות כמו תגי nofollow וקישורים חיצוניים איכותיים. כאן שמים דגש על מהירות טעינה, התאמה לרמות התוכן לפי עדכון הליבה האחרון ואסטרטגיות מבוססות נתונים הנתמכות בתוכנות AI מתקדמות מבית MOZ".
- פסקה לבעלי עסקים – :"אנחנו כאן כדי לוודא שהלקוחות ימצאו את העסק בגוגל בצורה אורגנית וללא עלויות פרסום. המומחים שלנו עוברים הכשרות בינלאומיות על בחירת מילות מפתח מדויקות, כתיבת תוכן איכותי ושיפור חוויית משתמש".
כתבת תדמית מבוססת ראיון
לעתים קרובות כתבת תדמית נכתבת עם ראיון של מנכ"ל, בעלים, סמנכ"ל שיווק, מנהל מכירות וכדומה. מבחינה אקדמית, מדובר בטכניקה שמעוררת את האפקט החזק ביותר. אין ספור מחקרים הראו שכתיבת כתבת תדמית כראיון מייצרת נרטיב מרתק שמנגיש את הדמות תוך כדי שזירת רעיונות ומסרים "בילד-אין".
הדיאלוג בין המומחה לתוכן מעצים את תחושת האותנטיות ומזמין את הקוראים לחוויית שיח. ראיון תדמית מסוג זה משפר את ההגשה מבלי לפגוע בעומק, ומשלב בין האישיות למידע.
טיפ: לא כל כתבת תדמית בסגנון של ראיון צריכה להיות באמת ראיון. שליחת שאלות מוכנות מראש בדוא"ל מאפשרת למרואיין להשיב באופן מעמיק. כך גם תקשורת בוואטסאפ עם הקלטות קוליות מציעה תקשורת דינאמית ונוחה מאד. שיטות אלו משמרות את העומק והאותנטיות של הראיון, תוך התאמה לקצב העבודה המודרני והגבלות הזמן. אופציה נוספת: כתיבת כתבת תדמית באופן נקי, בלי ראיון, והוספת "ציטוטים" לאורך הטקסט לאחר אישורו.
מראיינים לצורך כתבת תדמית? טובים שני המרואיינים מהאחד
- מנכ"ל ומנהל מכירות.
- שני שותפים.
- מנכ"ל וסמנכ"ל שיווק.
רוצים לזכות במדליית הזהב? לכו על כל הקופה עם שילוב עם לקוחות של החברה. למשל: כתבה תדמיתית על חברה שמייצרת תחנות טעינה לרכבים חשמליים – סמנכ"ל השיווק יתגאה באסטרטגיות פריסה וניהול עומסים, בעוד שלקוח ישתף חוויות, כמו "הטכנאי שהגיע בשעת ערב מאוחרת לסייע בסידור הרשאות ב-RFID לאורחים עסקיים מיפן".
בחברת תוכן בוטיק לא נצטרך בשביל זה יותר מאת שם הלקוח והנושא הרלבנטי. אנחנו כבר ניצור את הקשר, נראיין ונאשר מול החברה. אגב, זו מומחיות בפני עצמה משום שהלקוחות יכולים בהחלט להיות הרבה פחות "מחויבים" לכתבת התדמית מהעסק עצמו.
פתחו עם סיפור אישי או סטאדי קייס
למשל: "אחד האתגרים הגדולים של ענף הרכב החשמלי בישראל הוא סוגיית המיסוי על היבואנים. הכירו את הפתרון של חברת X ואיך הכל התחיל ממפגש מקרי עם מנכ"ל מרצדס בפאב בברלין".
קל לראות איך מצד אחד אנחנו מגדירים "על ההתחלה" את הנושא של הכתבה (פתרון למיסוי הגבוה על רכבים חשמליים) ומצד שני נותנים לקורא סיבה לחפש את הסיפור הפיקנטי. כך, לוקחים גם כתבת תדמית בנושא לכאורה "אפור" והופכים אותה לסיפור צבעוני שמתאים לא רק למי שרוצה להוזיל עלויות מיסוי ברכישת EQE SUV (לחובבי הז'אנר).
כתבת תדמית, מה האורך המומלץ?
שאלת השאלות לגבי כתבת תדמית מוצלחת היא "כמה לכתוב?". במילים אחרות, תרתי משמע, האם מספיק לייצר תוכן איכותי של 400 מילים או שכדאי דווקא להאריך בטקסטים של 1,000-2,000 מילים. התשובה כמובן משתנה בהתאם למספר פרמטרים:
- איפה הכתבה עולה? באינטרנט עדיף תוכן קצר, במדיה המודפסת אפשר גם "שתי גלופות" (כלומר 1,000-2,000 מילים).
- האם הנושא הוא ממוקד או כללי? ככל שנושא ממוקד יותר, עדיף "לגעת בנקודה ולצאת". אם התוכן הוא כללי אפשר להאריך.
- האם לוחות הזמנים מאפשרים תוכן ארוך? האם צריך צילומים? ככל שהתשובות הן חיוביות, הכיוון יהיה לתוכן ארוך.
רוצים כתבה ארוכה? אל תתפתו להכין "מגילה" של מלל בלתי נגמר. כותב תוכן חכם ומנוסה ידע להגיש גם תוכן ארוך בצורה שתהיה קלה לקריאה. זכרו שאפילו קוראים מעוניינים ורלבנטיים עלולים להירתע כשהם רואים תוכן ארוך. בינינו, למי יש כוח לקרוא סיפורי אלף לילה ולילה. כתבת תדמית היא לא אייטם תקשורתי במגזין אלא כתבה שיש לה מטרה >> מטרה תדמיתית.
איך מייצרים תוכן ארוך שהוא עדיין קריא? יש כמה אופציות: חלוקת התוכן למקטעים ברורים שכל אחד עומד בפני עצמו, ראיון בפורמט של שאלות ותשובות, הקדמה ואז מספר סיפורי הצלחה של לקוחות וכדומה. הטכניקות האלה יוצרות זרימה טבעית שמובילה את הקוראים דרך נרטיב מקיף ומרתק מבלי להעמיס עליהם.
טיפ קריטי – שמרו על הכתבה שלכם "על זמנית"
כתבה תדמיתית היא מוצר יקר ואתם רוצים שהיא תשרת אתכם לכמה שיותר זמן. על כן, וודאו שהכתבה שלכם נשארת על-זמנית, במיוחד אם היא מיועדת לפרסום אונליין. קוראים נוטים להפחית מערכה של כתבה כאשר היא מרגישה מיושנת. אף אחד לא יקרה בשנת 2027 מאמר על "ההשקעות הנסתרות שימשכו אתכם ב-2026".
הימנעו אפילו מרמיזות ללוחות זמנים שעלולות להפוך כתבות ללא רלוונטיות. למשל, הצהרות כמו "בינואר הקרוב…" או "החוק מונח בפני בג"ץ…" מאבדות את כוחן עם הזמן. שאפו לרלוונטיות מתמשכת על ידי הימנעות מתאריכים ספציפיים ומקשרים מיידיים, אלא אם הם מוסיפים ערך בלתי ניתן להחלפה.
כתבת תדמית דרך סיפורי לקוחות? יש חיה כזו
סיפורי לקוחות הם הלב הפועם של כתבות קידום אבל למה להסתפק בזווית אחת אם אפשר להציע פסיפס? ניתן לבחור כמה לקוחות שהם לא רק "סופר מרוצים" אלא גם מייצרים זוויות שונות של מסרים שיווקיים. רגע, מה? נסביר דרך דוגמה על כתבת תדמית לחברת אדריכלות נוף שמתמחה בווילות יוקרתיות, ושמשולבים בה ארבעה סיפורים שונים של לקוחות מרוגשים:
סיפור אחד יכול לשבח יצירתיות נועזת, סיפור שני יתמקד בהשלמת הפרויקט בלוחות זמנים צפופים (בתוך חודש? מי היה מאמין?!). סיפור שלישי יציג ניהול חלק של צוותים גדולים בפרויקט של 1,200 מ"ר ובסיפור הרביעי נציג את הלקוח הנאמן שכבר מזמין את הפרויקט השלישי שלו.
איך מייצרים "כאב" במקום שלא כואב?
הבנת ה"כאב" של הלקוח היא אבן היסוד של שיווק אפקטיבי וזה נכון כמובן גם במסגרת כתבה תדמיתית. זיהוי האתגרים והתסכולים של הלקוח מייצר הזדמנות למצב את המוצר או השירות שלכם כפתרון האולטימטיבי. התייחסות ישירה לנקודות הכאב הללו בונה אמון, יוצרת חיבור רגשי, והופכת את ההצעה שלכם לתשובה משכנעת לצרכים הדחופים ביותר של הלקוח.
כתבת תדמית יכולה לנצל בצורה אסטרטגית את ה"כאב" של הלקוח כדי ליצור נרטיב משכנע. זה פשוט בתחומים כמו בטיחות או רפואה (למשל: חברה שמשווקת קסדות אופניים ומדברת על פגיעות ראש), אבל דורש יצירתיות בתעשיות רבות אחרות.
קחו לדוגמה חברת וילונות: הדגישו את התסכול שבהתקנה גרועה של וילונות חשמליים או שדברו על חומרים זולים שהופכים "לסמרטוטים" בתוך זמן קצר. המסר הוא ברור: "אם תטעו בבחירה תמצאו את עצמכם נאבקים במנגנון עקשן מדי יום. למה לחסוך עכשיו במה שעלול לעלות כפול בעתיד". אגב, הגישה הזו לא רק מדגישה את חשיבות האיכות, אלא גם בונה אמון דרך תובנות מעשיות ומוכרות.
פנו למקצוענים ואל תחשבו אפילו לכתוב בעצמכם
פנו למקצוענים. אל תנסו לעשות זאת בעצמכם. הכתיבה על העסק שלכם מורכבת הרבה יותר ממה שנראה, ולעיתים קרובות מובילה להחמצת הזדמנויות. במילים אחרות, תרתי משמע, אתם לא יודעים לעשות את זה לבד. לא, אתם לא.
יצירת כתבת קידום משכנעת דורשת מומחיות, יצירתיות ודיוק, וזה בדיוק מה שאנחנו מציעים בתוכן בוטיק. צרו קשר איתנו ואנחנו נטפל בהכל. כל מה שנשאר לכם זה להירגע ולראות איך הסיפור שלכם מתעורר לחיים.