הם נמצאים בכל צומת, כובשים את הכבישים, טסים על שבילי האופניים והופכים לחלק בלתי נפרד מהנוף. יותר ויותר ישראלים משאירים את הרכב בחנייה ובוחרים להגיע למשרד עם אופניים חשמליים. זאת לצד עשרות אלפי צעירים ובני נוער אשר עבורם מדובר בכלי תחבורה ראשון, יחיד וללא תחליף. אם לפני כעשור בלבד היה זה רק משהו ששייך ליחידי סגולה, כיום ההערכות מדברות על כרבע מיליון רוכבי אופניים חשמליים בישראל (לפי פרסומים רשמיים של מבקר המדינה).
אך מה כל זה קשור לכתיבת תוכן? ובכן, הרבה והנה הטוויסט. מעט מאד ישראלים שרוצים לחשמל את הנסיעות שלהם ולצאת מהפלונטר של הפקקים והתחבורה הציבורית, יודעים איך לבחור אופניים חשמליים.
אי לכך, אנו רואים יותר ויותר אתרי אינטרנט המציעים מדריך קניית אופניים חשמליים. מדריך מקצועי, מפורט ואיכותי, המספק לגולש מידע לגבי איך בוחרים אופניים חשמליים מבחינה פרמטרים חיוניים כמו סוללה, מנוע, משקל שלדה, אמינות, מותגים, בלמים, צג ועוד. אז איך כותבים מדריך קנייה איכותי באינטרנט, כמו לדוגמה מדריך קניית אופניים חשמליים? הנה כמה טיפים שחשוב להקפיד עליהם.
מדריך קניית אופניים חשמליים? דברו בשפה של הרוכבים
אחת הטעויות הנפוצות לגבי כתיבת תוכן בנושא של מדריכי קנייה היא מציאת האיזון הנכון בין נגישות למקצועיות. מצד אחד, אם המדריך לא יהיה מספיק מקצועי, ולא יעסוק בהיבטים מקצועיים גרידא, הגולשים עלולים לראות בו כ”ספאם” או “חסר ערך”. מנגד, אם המדריך יהיה מנוסח בשפה מקצועית “מדי”, כך שהגולש צריך לעצור בכל משפט בכדי להבין מה נאמר (ולעתים אף לפתוח עמודים נוספים לפענוח מושגים מקצועיים), התוצאה תהיה נטישה ללא כל סנטימנטים.
ניקח לדוגמה מדריך קניית אופניים חשמליים. אחד הפרמטרים המרכזיים לגבי השאלה, “איך בוחרים אופניים חשמליים”, הוא הסוללה. נתוני הסוללה, שהיא “הלב” של האופניים החשמליים, קובעים את המהירות, ההאצה, מרחק הנסיעה האפשרי, אורך החיים של המוצר, האחריות על האופניים ועוד.
כתיבת תוכן איכותית למדריך מסוג זה צריכה להסביר לגולש את ההשפעות של הסוללה, אך גם לגעת בנתונים הטכניים (וולט, אמפר, תאים וכדומה). מצד שני, אני צורך להתחיל ולפרט נושאים שאינם רלבנטיים למרבית הרוכבים (כמו השוואות בין ג’ל לליתיום).
מתחילים בעיקר אבל לא שוכחים את התפל
בכל פרויקט של כתיבת תוכן לאתרי איטרנט אנו מדגישים פעם אחר פעם – התמקדו בעיקר ולא בתפל. כתבו פחות ולא יותר. עם זאת, ככל שמדובר על מדריך קנייה, לעתים אין מנוס מהתייחסות מסוימת גם לנושאים לכאורה “תפלים”.
ראשית, מדריך מעצם טבעו צריך להיות מקיף וכולל. שנית, המדריך הוא התחנה הראשונה של הרוכש, והוא צריך לפנות למחנה המשותף הרחב ביותר. מחנה אשר כולל גם צרכנים שמחפשים מידע שרוב מוחלט של הקונים לא יתעניין בו.
נחזור שוב לדוגמה שלנו – מדריך קניית אופניים חשמליים. מדריך מסוג זה יתחיל בפרמטרים הקריטיים לרכישה (סוללה, משקל, גלגלים, מותג, שלדה), אך יכוון גם זרקור גם לנושאים פחות מרכזיים כמו “כיסאות לילדים”. אמנם לא כל הרוכבים זקוקים לכיסאות לילדים, אך הורים שמתכוונים להרכיב את ילדיהם ירצו לקבל כבר במדריך הראשון מידע מסוים בנושא.
נסו לענות על שאלות נפוצות
בכל כתיבת תוכן למדריך אינטרנטי חשוב לשים לב לשאלות הנפוצות שהגולשים מחפשים תשובות עליהן. והנה, טיפ: לפני כתיבת מדריך קנייה באינטרנט כדאי לנסח את כל השאלות המרכזיות שהגולשים/הצרכנים רוצים לקבל אליהן מענה. מתוך השאלות הללו, אפשר להרכיב את הכותרות והחלקים של המדריך. לדוגמה, במדריך קנייה לאופניים חשמליים אנו יודעים שיש כמה שאלות חשובות שחייבות לקבל מענה. למשל:
- כמה עולים אופניים חשמליים?
- מה המהירות של האופניים החשמליים?
- האם אופניים חשמליים חוקיים? (שאלה שמעניינת הורים שקונים לילדיהם).
- מהי האחריות על אופניים חשמליים?
- האם אופניים חשמליים צריכים תחזוקה?
- מה הגודל הממוצע של אופניים חשמליים?
- מה המשמעות של אופניים חשמליים עם גלגלים עבים?
- האם צריך רישיון נהיגה לאופניים חשמליים?
לאחר שניסחתם שאלות נפוצות, ולאחר שסידרתם את השאלות הנ”ל לפי סדר עדיפויות (בראש הרשימה שאלות שמאפיינות את מרבית הצרכנים, ובתחתית הרשימה שאלות “מגזריות” או “נדירות”), זה הזמן להרכיב את המבנה של המדריך.
מחקר מילות מפתח, כן, גם כאן
כתיבת תוכן לאינטרנט אף פעם לא מתעלמת מהאלגוריתם של מנועי החיפוש. אופניים חשמליים הם דוגמה קלאסית לכך שכן מחקר מילות מפתח שתבצעו בנושא יגלה לכם מהר מאד כי רוב הגולשים יטעו מבחינה לשונית ויחפשו “אופניים חשמליות” ולא “אופניים חשמליים”.
במקרה זה, חשוב מאד שלמרות ההקפדה על העברית, תדעו לדבר בשני הביטויים. אם אתם כותבים מדריך קנייה לאופניים חשמליים, כתבו מדי פעם גם “אופניים חשמליות”. כן, למרות שזו טעות.
דוגמה נוספת היא איתור ביטוי זנב ארוך שמחופשים על ידי הגולשים, והתייחסות להם במדריך. למשל, “אופניים חשמליים יד שנייה”, “אופניים חשמליים 48V”, “אופניים חשמליים בתל אביב” וכדומה. ככל שאתם מאתרים ביטויי זנב ארוך רלבנטיים, בין אם על ידי כלי מילות מפתח, בין אם על ידי השלמה אוטומטית בגוגל, ובין אם מתוך ההיגיון הבריא, אל תשכחו לשלב אותם בטקסטים.
שמרו על עדכנות והיו “על זמניים”
מדריך קנייה אינטרנטי צריך להיות עדכני אך “על זמני”. כלומר, הימנעו משימוש בניסוחים שמעידים על מועד כתיבת המדריך כך שגם אם יקראו את התוכן היום, וגם אם יקראו אותו בעוד שנה, לא יהיה ניתן לדעת מתי הוא עלה לראשונה לרשת.
איך עושים את זה? ובכן, נמנעים מביטויים כמו “בחודש האחרון, ינואר 2020, הגיעו לישראל X אופניים חשמליים”, “ביולי 2021 צפוייים להיכנס התקנות החדשות לתוקפן” וכדומה. ככל שהטקסט יהיה נקי ועל זמני, כך הוא ימשיך להיות רלבנטי גם זמן רב לאחר שכתבתם אותו. מצד שני, הקפידו להיות עדכניים. כדאי מאד להיכנס לטקסט מעת לעת, לערוך אותו, לשנות אותו ולעדכן אותו. זה טוב גם בשביל הגולשים וגם בשביל גוגל.